Omdat ik zelf nog niet repeteer voor een stuk ben ik een regelmatig bezoeker van de repetities voor het toneelstuk Vals dat in maart 2019 in de Purmaryn in première gaat. Vals is een onvervalste thriller. Ik ga de inhoud van het stuk niet verklappen, maar probeer u een indruk te geven hoe zo’n repetitie verloopt. De repetitie begint met een warming-up. De bedoeling daarvan is dat de spelers de beslommeringen van de dag achter zich laten en zich concentreren op elkaar. Regisseur Koen de Ridder heeft daarvoor verschillende oefeningen. Concentratie en snelle reacties zijn de ingrediënten.

De speelsters Marianne, Noeke, Conny en Sanne  beginnen met de eerste scène, totdat de enige mannelijke speler, Pieter, opkomt. Dan geeft Koen zijn mening over hetgeen zij lieten zien, vooral qua toneelbeeld. De spelers reageren daarop en dat is essentieel voor de vorming van het stuk. Natuurlijk heeft Koen de eindverantwoordelijkheid, maar de meningen van de spelers worden zeker niet door hem weggewuifd. Ook regie-assistent Marc heeft zijn inbreng. Vooral tekstueel. Dus zo’n repetitie houdt in, scènes spelen, aanwijzingen regisseur, soms discussies met de spelers, opnieuw de scène spelen. Ik moet hierbij aantekenen dat de speelsters zich de tekst goed eigen hebben gemaakt. En qua emoties zit het ook wel goed. Zo zie je het stuk steeds meer vorm krijgen. Ook Pieter komt vanavond in actie. Zijn inbreng in Vals zijn, onder andere, een paar monologen. Ik word gestraft voor iets dat ik eerder schreef. De spelers én Marc hebben een lumineus idee, maar Koen heeft totaal niet door wat zij bedoelen. Ook nu het beeld, scène spelen, aanwijzingen én opnieuw dezelfde scène. Zo eindigt alweer een repetitie avond.

 

Wilt u zien wat het uiteindelijke resultaat is, bent u van harte welkom in de kleine zaal van de Purmaryn, op 15 en 16 maart 2019, of 12 en 13 april 2019 in onze eigen Speelzaal.    

André Tiepel